Det betyder det nye finanslovsforslag for dit bilkøb

Efter at det nyeste finanslovsforslag er faldet på plads, er der chance for, at det kan have en positiv virkning på dit kommende bilkøb. Men der er på den anden side også en risiko for, at der ingen ændring vil være. Det hele afhænger af størrelsen på den bil, du planlægger at erhverve dig. Således vil der på de billigste biler på markedet ikke ske en prisreduktion, men efter forslaget vil du til gengæld kunne opleve en lidt større rabat på de dyrere biler.

Regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og De Konservative er partierne, som i år er gået sammen om det nyeste finanslovsforslag. Således er de blevet enige om at ændre på afgifterne på nye biler, hvilket mundede ud i at hæve det såkaldte skalaknæk til 106.600 kr. Derimod er der dog ikke blevet ændret ved selve satserne, som stadig vil være på 105 procent og 150 procent. Der var således snak om at pille ved satserne, men politikernes valg faldt altså blot på at ændre grænsen for, hvornår en bil pålægges den højeste afgift. Før ændringerne i registreringsafgiften lå skalaknækket på 82.800 kroner, men det er altså besluttet, at den skal rykkes op.

Helt præcist betyder alt dette, at prisen på nye bilen vil være pålagt en registreringsafgift på 105 procent, hvis bilens pris er under 106.600 kr. – og blive pålagt en registreringsafgift på 150 procent, hvis bilens pris er over samme beløb.

Afgiftssænkningens betydning

Helt konkret, så har FDM regnet på, hvad ændringerne, som træder i kraft den 22. november, vil betyde for bilerne i de forskellige klasser. Kort fortalt betyder ændringen i skalaknækket, at det typisk er bilerne i mellemklassen, som fra 2017 vil få de største relative reduktioner i priserne.

For en bil i mikroklassen, eksempelvis en Volkswagen Up 1.0, vil der ikke være en besparelse efter ændringerne. Helt præcist, så betyder det, at prisen på bilen er under skalaknækket på 106.600 kr., at afgiftssænkningen intet vil betyde.

For bilerne i miniklassen er det forskelligt, om ændringerne i registreringsafgiften vil betyde en prisreduktion eller ej. Grunden til dette er, at det typisk er ved priserne på bilerne i miniklassen, at skalaknækket indtræder. Dermed vil en Peugeot 208 1.2 til 139.990 kr. ikke få en besparelse, mens en Volkswagen Polo 1,0 til 173.997 vil få en besparelse efter afgiftsnedsættelsen på 3.652 kr.

I mellemklassen vil en Opel Astra Essentia 1.0 Turbo til 196.000 kr. efter afgiftsnedsættelse koste 7.612 kr. mindre. Samtidig vil en Skoda Octavia Combi Ambition 1,4 til 293.000 kr., blive nedsat med 10.710 kr., således at den efter ændringer koster 282.290 kroner.

Derudover vil en Nissan Qashqai Crossover, en stor mellemklassebil som Volkswagen Passat 1.6 og en luksusbil som Volvo V90, alle opnå en besparelse på 10.710 kroner efter afgiftsnedsættelsen.

Sidste gang, der blev ændret ved registreringsafgiften for de danske bilkøbere, var i 2015. Her blev der rykket markant ved satserne, hvor der til gengæld ikke blev rykket ved skalaknækket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *