MERCEDES ER BLEVET ALLEMANDSEJE – NÆSTEN DA

Mercedes har altid haft ry for at være for de velhavende, der bor i store huse, har direktørjobs og har råd til flere biler. Den eftertragtede stjerne som kølerfigur har været en drøm for mange bilentusiaster, der har måttet se sukkende til, når en Mercer passerede. Men sådan er det ikke længere. Et prisfald i særligt C-klassen har gjort det nærmest piedestal-lignende bilmærke opnåeligt for rigtig mange, som drømmer om at køre Mercedes.

De store tyske mærker som Audi og BMW har længe været anset for at være lillebrødre til Mercedes, som vel næsten må siges at være noget af det mest prestigefyldt, man kan eje, når man ser på det “almindelige” bilmarked. Når vi ser bort fra sportsvogne, er Mercedes en bil, som associeres med velstand, stil og klasse, og som føres af folk, der er villige til at smide over en million. Billedet er dog noget anderledes i dag, hvor du nu kan erhverve dig en Mercedes C-klasse til omkring 600.000 kr,-.

Leasingmarkedet har givet forbrugerne håb

En stramning af reglerne for firmabiler i 2012 i forhold til beskatningsværdien af bilen betød, at mange bilmærker hævede beskatningsværdien. Mercedes valgte dog at holde prisen på deres vanlige beskatningsniveau, hvilket har medført, at de var til at komme i nærheden af for almindelige dødelige mennesker, der ikke har en direktørløn. Yderligere gik Mercedes efterfølgende i charmeoffensiven og satte priserne ned på den førnævnte C-klasse, som stadig hører sig til de store klasser inden for Mercedes.

De firmaer, som leaser bilen til medarbejderen, har sit fokus på, hvad bilens TCO (Total Cost of Ownership) er, hvor de fleste firmaer har fastsat en overligger. Og kan en virksomhed få en bil under den grænse, er det ikke sikkert, at det koster meget mere at lease en Mercedes frem for en VW Passat, som tidligere har toppet listen over de mest leasede firmabiler.

Denne type firmabiler er ofte biler, som kører mange mange kilometer årligt. Vi taler omkring 40.000. Derfor skal det være en rigtig god og driftsikker bil, som er behagelig at køre langt i. Og er det op til den pågældende medarbejder at vælge en bil under firmaets maksimalgrænse, falder valget i stigende grad på biler som netop Mercedes, da det ligger i et humant prisniveau.

Meget har ændret sig siden 2012

Diskursen om leasing går lige nu på, at det kan betale sig at lease en bil, hvis du ikke kører mere end 15.000 km årligt. Markedet for erhvervsleasing, flexleasing og privatleasing er blevet enormt, og der er efterhånden rigtig stort rationale i at lease en lækker Mercedes frem for at købe en. Lige nu kan du fx lease en Mercedes CLA 200 d Urban Coupé fra 3.196,- pr. måned med en engangsydelse på 24.000,-, som løber over 36 måneder. Her er der et beskatningsgrundlag ekskl. miljøtillæg på 349.000,-

Det er altså til at komme i nærheden af den ellers tidligere uopnåelige Mercedes helt uden at sprænge banken. Vil du realisere din drengedrøm, er den ikke mange klik væk – og det kan faktisk gøres lige så billigt som med andre mærker, der ikke har samme prestige.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *